KINESINAS
Central Camp, Burning Man. Nevada, USA. 2015
“Kinesina” is presented as an organic circular installation built from fragments of mirrored acrylic, small acrylic spheres and LED lights, reflecting its surroundings with repetitions and distortions of the images. It is an exploration of the performance and behavior of materials conjugated with the reflections in its shape.
This interactive piece is composed of metallic and artificial materials that morphe from hard to soft, creating images that change with the movement and life that surrounds it.
In addition, the piece projects and receives light through its grooves and cut-out shapes, absorbing, multiplying and distorting the images to those who transit across it or observe it in stillness.
The change in the viewer’s positioning allows the piece to generate a living pulse in its mirrored layers, as a metaphor for the complexity and contrasts of the human and geographic environments.
The piece offers the spectator an altered normal transformation that we appropriate, without understanding that reality is, not just what we see, but rather that which we have accommodated ourselves to, a deformation of reality and values.
The idea of the macro and micro cosmos extending to all spheres, towards the infinite and the infinitesimal, with a mysterious perfection, allows us to imagine that, not only is the human being an individual in a small universe in which the different processes of cosmos are manifest, but also each of its cells is a universe on its own.
This work proposes an infinite chain of self-similar worlds, inviting us to reflect on our equality and to see ourselves as a whole, thus enabling us to become aware of the loss of biodiversity, limitation of freedom and the abuse of resources and power.
There is a war between information, shapes and colors, like a virus that invades and seeks to penetrate the command center, doing so by cheating, violating the state of legality of the piece, under which everything works perfectly, but once transgressed, chaos breaks out, even in the piece’s static and immobile disposition.
KINESINAS
Cafe central de Burning Man. Nevada, Estados Unidos. 2015
"Kinesina" se presenta como una instalación circular orgánica construida a partir de fragmentos de acrílico espejado, pequeñas esferas acrílicas y luces LED, que reflejan su entorno con repeticiones y distorsiones de las imágenes. Es una exploración del rendimiento y el comportamiento de los materiales conjugados con los reflejos en su forma.
Esta pieza interactiva está compuesta de materiales metálicos y artificiales que cambian de lo duro a lo suave, creando imágenes que cambian con el movimiento y la vida que lo rodea.
Además, la pieza proyecta y recibe luz a través de sus ranuras y formas recortadas, absorbiendo, multiplicando y distorsionando las imágenes a quienes la atraviesan o la observan en silencio.
El cambio en el posicionamiento del espectador permite que la pieza genere un pulso vivo en sus capas espejadas, como una metáfora de la complejidad y los contrastes de los entornos humanos y geográficos.
La pieza ofrece al espectador una transformación normal alterada que nos apropiamos, sin comprender que la realidad es, no solo lo que vemos, sino más bien aquello a lo que nos hemos acomodado, una deformación de la realidad y los valores.
La idea del macro y micro cosmos que se extiende a todas las esferas, hacia el infinito y el infinitesimal, con una perfección misteriosa, nos permite imaginar que, no solo el ser humano es un individuo en un pequeño universo en el que los diferentes procesos del cosmos son manifiestos, pero también cada una de sus células es un universo en sí misma.
Este trabajo propone una cadena infinita de mundos auto-similares, invitándonos a reflexionar sobre nuestra igualdad y a vernos como un todo, lo que nos permite ser conscientes de la pérdida de biodiversidad, la limitación de la libertad y el abuso de los recursos y el poder.
Hay una guerra entre la información, las formas y los colores, como un virus que invade y busca penetrar en el centro de comando, haciendo trampa, violando el estado de legalidad de la pieza, en virtud del cual todo funciona perfectamente, pero una vez transgredido, el caos se rompe fuera, incluso en la disposición estática e inmóvil de la pieza.